Άβατο; Ας μιλήσουμε λοιπόν για τα άβατα

Σύμφωνα με το λεξικό της νέας ελληνικής γλώσσας, ως άβατο θεωρείται ένας τόπος ή χώρος που δεν μπορούμε να τον διαβούμε· δηλαδή: αδιάβατος, απάτητος, απρόσιτος. Μια γνωστή έκφραση είναι το: «άβατη γη» και σαν πρακτικές εφαρμογές χρήσης του όρου, κάποια παραδείγματα είναι τα εξής: «άβατο βουνό / δάσος, άγρια κι άβατα φαράγγια».
Όμως σαν έννοια και «λαϊκή» συνείδηση, επικράτησε (συνειρμικά τουλάχιστον) από θρησκευτικής απόδοσης. Δηλαδή, για ιερό χώρο όπου απαγορεύεται η είσοδος ατόμων που θα μπορούσαν να τον βεβηλώσουν. Επί παραδείγματι: «το ιερό των χριστιανικών ναών είναι άβατο για τις γυναίκες. Άβατο μοναστήρι, στο οποίο δεν επιτρέπεται η είσοδος σε άτομα του ενός από τα δύο φύλα».
Επίσης, ΆβατοΆβατον) είναι ένα γνωστό χωριό και έδρα ομωνύμου τοπικής κοινότητας του δήμου Τοπείρου, της περιφερειακής ενότητας (τέως νομού) Ξάνθης, στην περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης.
Η λέξη επίσης χρησιμοποιείται και σαν ονομασία σε διάφορα μαγαζιά και πιθανότατα να την έχετε δει σε μπαρ, καφέ και άλλα τέτοια.

Το άβατο στην σύγχρονη κοινωνία

Ένα τυχαίο πρόσφατο (17/12/15) «άρθρο» της «Καθημερινής», με αφορμή την πρόσφατη λεκτική επίθεση και κάνα δυο σπρωξιές, σ’ ένα πολιτικό απόβρασμα, αριβίστα και παράσιτο της κοινωνικής ζωής, αναφέρει το εξής:

Tην ύπαρξη άβατου στα Εξάρχεια παραδέχθηκε σε χθεσινή ραδιοφωνική συνέντευξή του ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη Νίκος Τόσκας. Απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφου, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Ναι, υπάρχει πρόβλημα κίνησης μέσα στα Εξάρχεια του οποιουδήποτε έχει μια δημόσια θέση ή κάποιων που κυκλοφορούν εκεί μέσα και έχουν διαφορετικές απόψεις. Υπάρχει πρόβλημα και πρέπει να το αντιμετωπίσουμε», τόνισε.

Προφανώς αντίστοιχες δηλώσεις θα έχετε ακούσει και διαβάσει αμέτρητες φορές την τελευταία δεκαετία και όχι μόνο. Το να σταθούμε στο τι λέει ένας ακόμα εκπρόσωπος της αστικής εξουσίας και τα ΜΜΕ υποστήριξης είναι περιττό. Κατά την άποψή μου, ο οποιαδήποτε αντίλογος και διάλογος περί τέτοιων λεγομένων είναι άχρηστος, καθώς δεν επιτυγχάνει τίποτε περισσότερο από το να υπάρχει μια ανάλωση και επικέντρωση σε θέματα που βολεύουν την εκάστοτε εξουσία.
Θα δούμε όμως κάποια άβατα που υφίστανται διαχρονικά στην καθημερινότητά μας και ακόμα χειρότερα διαμορφώνουν όλες τις κοινωνικές καταστάσεις και δημιουργούν επιπτώσεις:

1. Το άβατο των τραπεζών.

Τα κατ’ εξοχήν εργαλεία της οικονομικής δικτατορίας χαίρουν διαχρονικά από ένα άβατο αδιαφάνειας. Κανείς έλεγχος, καμία πολιτική συγκρουσιακή κατάσταση εναντίον τους.

Το χρήμα μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο ταυτίστηκε με την ικανότητα αγοράς καταναλωτικών ειδών, τα οποία κατά τους διαφημιστές τους, θα προσέφεραν την ποθητή αλλαγή στις ζωές των ανθρώπων και θα ζούσαν πια ευτυχισμένοι.
Πλέον, στις σημερινές σύγχρονες εποχές, είναι δύσκολο μέχρι απίθανο να φανταστούμε μια αχρήματη κοινωνία, χωρίς ωστόσο να σημαίνει πως αυτό δεν είναι εφικτό. Πλέον τα πράγματα έχουν μπλεχτεί ακόμα περισσότερο, με το συνεχώς αναπροσαρμοζόμενο στις ανάγκες, χρήμα. Και όταν λέμε ανάγκες, εννοούμε αυτών που μπορούν να το ελέγχουν, να το αποθηκεύουν μα και να το δημιουργούν. Έχοντας φροντίσει πλέον το χρήμα να είναι πληρως συνυφασμένο με την εργασία και αυτό, όσο παράδοξο και αν ακούγεται, εδραιώθηκε, τρόπον τινά, κατά την Ρωσική επανάσταση και την (κατά τον Λένιν) Δικτατορία του Προλεταριάτου, οι μηχανισμοί πίσω από αυτό, είναι τόσο δαιδαλώδεις και τόσο εύπλαστοι, ώστε οι έχοντες τον απόλυτο έλεγχο να μη χάνουν ποτέ. Και πως άλλωστε, αφού αυτοί το δημιουργούν και ελέγχουν στον κύριο «όγκο» του.

Μάλλον δεν χρειαζεται ανάλυση αυτό, αφ’ ενός ούτε οικονομολόγος είμαι, αφ’ ετέρου είναι κάτι που το βιώνουμε άμεσα αυτή την στιγμή με τα όσα συμβαίνουν γύρω μας.
Πόσοι όμως, έχουν συνειδητοποιήσει πως ο εχθρός της κοινωνίας έρχεται από το τραπεζικό (οικονομικό) άβατο και όχι από το – υποτιθέμενο – άβατο κάποιας γειτονιάς;
Δείτε σχετικά:
11 Πράγματα που μπορούν να συμβούν όταν επιτρέπετε στη χώρα σας να γίνει υπόδουλη
10 Ενδείξεις ότι Ζούμε σε μια Ψεύτικη Οικονομία

2. Τα άβατα των πόλεων

Υπάρχουν περιοχές στην Αθήνα από όπου είναι αποκλεισμένοι πάνω από 9.500.000 πολίτες αυτής της χώρας. Ένα Άβατο που κανείς δε θα καταγγείλει στο δελτίο των 8. Στο Άβατο αυτό, εάν δε σε συνοδεύει κάποιο ήδη μέλος του, δεν μπορείς να εισέλθεις. Ούτε με την συνοδεία αστυνομικής δύναμης. Και δεν υπάρχει σχέδιο της ΕΛΑΣ που να προβλέπει την απελευθέρωση του.
Δεν μιλάμε για τη συμπαθητική γειτονιά της Εκάλης, μπροστά στην οποία ακόμη και οι φαβιέλες του Μεξικού, κλίνουν το γόνυ.
Μιλάμε για τα club της συμπαθούς κοινωνικής τάξης που διαμένει εκεί. Και τους κανόνες Άβατου που τα διέπουν. Ας δούμε δύο παραδείγματα.
Το ιστορικό Ekali club: Για να γίνει κάποιος μέλος του, δεν φτάνει απλώς να καταβάλει εφάπαξ αντίτιμο 5.400 ευρώ για εγγραφή και 3.280 ευρώ (μόνο!;) για ετήσια συνδρομή. Θα πρέπει, εφόσον δεν είναι πολίτης της Εκάλης, να τον συστήσουν τρία εγγεγραμμένα μέλη του Κλαμπ. Και αν τελικά η διοίκηση του Κλαμπ κάνει αποδεκτό το αίτημα του αιτούντος.

Ρατσισμός θα έλεγαν κάποιοι; Ίσως… Παράδειγμα το τι έγινε πρόσφατα σε άλλο, αντίστοιχο Club. Το Tatoi Club.
Δε το γνωρίζετε; Λογικό! Ας το γνωρίσουμε μέσα από το «Indymedia» του Άβατου.
«Μόλις λίγο καιρό σε λειτουργία, όμως ο θρύλος που έχει δημιουργηθεί γύρω του έχει ξεπεράσει κάθε άλλο talk of the town (αυτά συζητάνε στη πόλη βρε): «Ισχύει πως η ετήσια συνδρομή είναι 10.000 ευρώ;»,

«Άκουσα πως τα μέλη δεν μπορούν να συνοδεύουν πάνω από δύο φορές τον ίδιο καλεσμένο»,..και η δικαιολογημένη αγανάκτηση:
«Μα είναι δυνατόν να πρέπει να κάνεις μέλος και τη νταντά για να της επιτραπεί η είσοδος;»
Αίσχος! Δικαίως η «Iskra» της γειτονιάς καταγγέλλει περιστατικά αντίστοιχης ανάλγητης βαρβαρότητας.

Αυτά τα «συγκλονιστικά» αναφέρει ο Αντώνης Λυμπέρης (ναι, αυτός του γνωστού ομίλου). Όπως βλέπετε λοιπόν, ο κόσμος έχει δράματα και επιβεβαιώνεται αν μη τι άλλο, η ύπαρξη άβατων εντός της αστικής επιφάνειας.

Και αφήνοντας την ελίτ στα δικά της προβλήματα, ελάτε να κάνουμε μια βόλτα, μια μικρή περιπλάνηση, στις γειτονιές που διαμένουν. Ή μήπως όχι; Αυτό δεν είναι και τόσο εφικτό; Άραγε σε πόσες/ους από εσάς έχουν «συστηθεί» οι μπάτσοι φρουροί και οι σεκιουριτάδες που αποκλείουν ως ακόμα και ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα, χαράσσοντας μονοδρομήσεις και όποια άλλη αυθαιρεσία, επειδή στην συγκεκριμένη περιοχή διαμένουν «ισχυροί άντρες και γυναίκες τις οικονομικής και πολιτικής ζωής»; Να αναφέρω και τους έλεγχους ταυτότητας; Τις καταγραφές με κάμερες; Τις καταγραφές αριθμών κυκλοφορίας, ωρών διέλευσης και επιβατών; Να υπενθυμίσω πως γίνεται χρήση βιομετρικών τεχνολογιών;

Άρα, δεν έχουμε ένα άβατο που παρεμπιπτόντως υπάρχει σε αρκετές περιοχές της χώρας; Και εκτός αυτού μια ανάδρομη στην αστική καπιταλιστική ανάπτυξη σε χώρες που ελέω «κρίσεων» δημιουργήθηκαν τεράστια ταξικά χάσματα και οικονομικές διαφορές έχουν δημιουργήσει οικοδομικές ζώνες, φυλασσόμενες πολύ ισχυρό (με δημόσιο χρήμα ως επί το πλείστον) και φαβέλες απ’ έξω.
Δείτε πόσοι μπάτσοι υπάρχουν σε κάθε γωνία, στις πλατείες σαν ακοίμητοι φρουροί των τραπεζών και των εμπορικών. Παρατηρήστε το βλέμμα τους. Αναλογιστείτε πόση «ασφάλεια» και «σιγουριά» νοιώθετε περνώντας από μπροστά τους…

Συνεπώς, θα συμφωνήσουμε με τα όσα λένε οι ανά καιρούς πολιτικοί, περί ελεύθερης μετακίνησης και άβατων και σίγουρα θα πρέπει ν’ αναθεωρήσουμε τα όσα αναφέρονται – με την υπάρχουσα κανονικότητα- περί του συλλογικού δικαιώματος της πόλης και να επανεξετάσουμε ότι νοείται σαν χώρος, υποκειμενικότητα και Κοινά.

3. Τα θρησκευτικά άβατα

Κάναμε αναφορά στην αρχή. Λίγο πολύ τα ξέρουμε όλοι. Το «άγιο» όρος είναι η καλύτερη απόδειξη. Δεν είναι απλά απαγόρευση κυκλοφορίας, μα είναι ρατσιστικό συγχρόνως.


Προφανώς άβατο έχουν αρκετά (και αρκετοί/ες) ακόμα, αλλά ας δούμε πρώτα τα πιο πάνω και μετά ας συζητήσουμε ξανά για το «άβατο των Εξαρχείων».
Επί του παρόντος πάντως, το ζητούμενο και η παρότρυνση είναι για περισσότερα Εξάρχεια σε κάθε νομό και σε κάθε πόλη. Για να σπάσουμε το άβατο της εξουσίας της απανθρωπιάς. Γι’ αυτό και μόνο, χρειαζόμαστε τα «άβατα» που αναφέρουν οι μεγαλοαστοί και πυρπολούν οι δυνάμεις καταστολής: Για να διαλύσουμε την κοινωνική μηχανή των άβατων που στεγάζουν τον μισανθρωπισμό, την υποκρισία, το ψέμα, την διαφθορά και από τα οποία ξεπηδάει το κοινωνικό μίσος.
Η επαναστατική δικαιοσύνη, είναι η αληθινή δικαιοσύνη. Μην το ξεχνάμε.
Το δυστοπικό άβατο της εξουσίας είναι που πρέπει να διαλυθεί προκειμένου να αναδυθεί η ελπίδα της κοινωνικής ουτοπίας.

Άκου να δεις τι θα κάνουμε
Θα βγούμε έξω εγώ κι εσύ
κι αν αυτός ο κόσμος δε θέλει ν’ αλλάξει
θα τον καταστρέψουμε.

Θα εκδικηθούμε για όλα τα όπλα
που ακούμπησαν στους κροτάφους αθώων γυναικών.
Για όλα τα παιδιά που σάπισαν στα κελιά
γιατί είχαν άντερα κι ονειρεύτηκαν.
Για όλες τις νοικοκυρές
που έκαναν τις πρώτες και τις τελευταίες τους ρυτίδες
μπροστά στην τηλεόραση.
Για κείνον τον πιτσιρικά
που κρύβει το μυστικό του κόσμου στα μάτια του
κι είδε τους μπάτσους να σκοτώνουν τον πατέρα του.
Θα εκδικηθούμε για τις ζωές μας
που έγιναν παιχνίδια στα χέρια άψυχων ηλιθίων.

Θα εκδικηθούμε τους τράγους βιαστές
και τις υστερικές γριές που εξαργυρώνουν τη μιζέρια τους.
Τους φαύλους δικαστές και τα κοράκια και τους εκφωνητές
και τους μπάτσους και τους καραβανάδες
και τους γραβατωμένους δολοφόνους
και τους χουντικούς κωλόγερους.

Θα τους εκδικηθούμε όλους.
Αυτόν τον τρόμο στα μάτια τους
τον οφείλουμε στον πιτσιρικά
που κρύβει το μυστικό του κόσμου στα μάτια του.
Αυτό είναι το μυστικό του κόσμου.
Θα τα αφανίσουμε όλα και θα αφανιστούμε κι εμείς,
άθλιοι ξενιστές στο σώμα της Γης.

Είναι τόσα πολλά αυτά που θέλω να σου πω
και δεν προλαβαίνουμε.

Ντύσου.

Advertisements

2 σκέψεις σχετικά με το “Άβατο; Ας μιλήσουμε λοιπόν για τα άβατα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s