Η περίπτωση της Kesha δείχνει ότι το δικαστικό σύστημα των ΗΠΑ θα μπορούσε να πάρει κάποια μαθήματα φεμινισμού

Της Μελίνας Καλφαντή

Η ποπ σταρ Kesha έγινε γνωστή το 2010 με το άλμπουμ της Animal, με παραγωγό τον Lukasz “Dr. Luke” Gottwald, με τον οποίο δούλευε από τα 18 της χρόνια, το 2005, όταν, όπως υποστηρίζει, την έπεισε να παρατήσει το σχολείο και να υπογράψει ένα συμβόλαιο μαζί του. Για τα επόμενα 9 χρόνια, ο Dr. Luke συνέχισε να είναι ο παραγωγός της, όπως και πολλών άλλων γνωστών τραγουδιστριών και τραγουδιστών. Το 2014, η Kesha κατέθεσε μήνυση εναντίον του Dr. Luke, κατηγορώντας τον για σεξουαλική κακοποίηση και παρενόχληση, εσκεμμένη πρόκληση συναισθηματικού άγχους, ψυχολογική βία και άλλα πολλά. Η τραγουδίστρια υποστηρίζει πως ο παραγωγός της την ανάγκασε να πάρει χάπια που την έριξαν αναίσθητη και κατόπιν τη βίασε, όταν ήταν 18 χρονών. Ακόμα, όλα τα χρόνια της καριέρας της την απειλούσε πως θα καταστρέψει εκείνη και την οικογένειά της, αν δημοσιοποιούσε την κακοποίηση, και την υποχρέωνε να συνάπτει συμβόλαια με τα οποία εκείνος οικειοποιούνταν το μεγαλύτερο μέρος των κερδών της. Η τραγουδίστρια μπήκε το 2014 σε κέντρο απεξάρτησης, για να αντιμετωπίσει μία διατροφική διαταραχή. Η μητέρα της κατηγόρησε τότε τον Gottwald για υπερβολική πίεση  και κακεντρεχή σχόλια για την εμφάνισή της, τα οποία προκάλεσαν τη διατροφική της διαταραχή. Οι γιατροί της στο κέντρο επέστησαν την προσοχή στο ότι η συνέχεια της επαφής της με τον Gottwald μπορεί να καταστεί επικίνδυνη για την ίδια τη ζωή της, και έτσι ξεκίνησε η διαδικασία της μήνυσης.

Στόχος της μήνυσης δεν ήταν κάτι παραπάνω από το να αφεθεί η Kesha να σπάσει το συμβόλαιό της με τη δισκογραφική της, Sony, το οποίο είχε υπογράψει με τον Dr. Luke. Το Ανώτατο Δικαστήριο του Μανχάταν απέρριψε το αίτημά της, υποστηρίζοντας πως έτσι θα υποστεί ανεπανόρθωτη ζημιά, καθώς σύμφωνα με το συμβόλαιο της τραγουδίστριας όφειλε να βγάλει άλλα 6 άλμπουμ στη δισκογραφική αυτή. Επίσης, η δικαστής υποστήριξε πως μία απόφαση υπέρ της Kesha θα υπονόμευε τους νόμους της πολιτείας σχετικά με τη διαχείριση των συμβολαίων, και δεν μπορούσε να κάνει κάτι τέτοιο. Η Sony «πρόσφερε» στην τραγουδίστρια τη δυνατότητα να δουλέψει εντός της εταιρείας με άλλο παραγωγό. Ωστόσο, είναι γνωστό πως στην εταιρεία ο Gottwald είναι ο πιο ισχυρός και κερδοφόρος παραγωγός και έτσι ο δικηγόρος της Kesha εξήγησε πως μία τέτοια συμφωνία θα υπονόμευε την καριέρα της, καθώς η εταιρεία έχει πολύ μεγαλύτερο συμφέρον να υποστηρίζει αυτόν, παρά εκείνη.

H περίπτωση της Kesha είναι δυνατή μόνο σε μία κουλτούρα όπου οι πράξεις του βιασμού, της ψυχολογικής βίας και της εργασιακής εκμετάλλευσης είναι κανονικοποιημένες και δεν αποτελούν ικανές αιτίες να τεθεί σε κίνδυνο η κερδοφορία μίας παντοδύναμης εταιρείας. Στην κουλτούρα αυτή, ο σεξισμός συνδυάζεται με την αποθέωση του κέρδους για να κάνει τις βιωμένες εμπειρίες γυναικών όπως η Kesha αναλώσιμες και άνευ σημασίας. Κουλτούρα του βιασμού σημαίνει η πράξη μίας τέτοιας βίας να θεωρείται αποδεκτή, ή τουλάχιστον όχι αξιοπρόσεκτη. Καπιταλισμός σημαίνει η ανάγκη για διατήρηση και μεγιστοποίηση των κερδών μίας εταιρείας να υπερβαίνει τις ανάγκες των ανθρώπων που δημιουργούν αυτά τα κέρδη, τις ανάγκες όπως είναι η αξιοπρεπής διαβίωση, η προστασία της σωματικής ακεραιότητας, η αυτοδιάθεση.

Μπορεί να μην γνώριζα την Kesha ως καλλιτέχνιδα πριν από τη δημοσιοποίηση αυτής της ιστορίας. Η περίπτωσή της όμως δεν είναι καθόλου άγνωστη, καθόλου μεμονωμένο περιστατικό.  Το γεγονός πως η βιομηχανία του θεάματος έχει περισσότερο γκλίτερ δεν την κάνει λιγότερο βιομηχανία. Ως τέτοια, η βία είναι κι εκεί διάχυτη και εντός της αναπαράγονται τα πανταχού παρόντα συστήματα καταπίεσης. Η περίπτωση της Kesha δεν είναι μοναδική∙ είναι απλώς μια υπενθύμιση ότι τέτοια βία δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, όσο γνωστό κι αν είναι το άτομο που την υφίσταται.

Advertisements

Μια σκέψη σχετικά μέ το “Η περίπτωση της Kesha δείχνει ότι το δικαστικό σύστημα των ΗΠΑ θα μπορούσε να πάρει κάποια μαθήματα φεμινισμού

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s